+381 18/ 830-144
+381 18/ 830-367
064/ 86-02-938
24 сата Вама на услузи

Права и дужности пацијената

ПРАВА ПАЦИЈЕНАТА

На основу Закона о правима пацијената, прописано је 19 различитих права пацијената и то:

  • Сваки пацијент има право на доступност здравствене заштите

Сваки пацијент има право на доступну здравствену заштиту у складу са здравственим стањем, а у границама здравствене заштите. У поступку остваривања здравствене заштите пацијент има право на једнак приступ здравственој служби у односу на финансијске могућности, место становања, врсту обољења или време приступа здравственој служби.

  • Сваки пацијент има право на информације

Сваки пацијент има право на све врсте информација независно од стања здравља, здравствене службе и начину како је користи, као и на све информације које су на основу научних истраживања и технолошких иновација доступне.

У оквиру овог права, пацијенту је гарантовано и право на информацију о имену и презимену и професионалном статусу здравствених радника сарадника који учествују у поступку његовог лечења.

  • Сваки пацијент има право на превентивне мере

Сваки пацијент има право на одговарајуће здравствене услуге ради очувања и унапређења здравља, спречавања, сузбијања и раног откривања болести и других поремећаја здравља.

  • Сваки пацијент има право на квалитет пружања здравствене услуге

Сваки пацијент има право на благовремену и квалитетну здравствену услугу у складу са здравственим стањем и утврђеним стручним стандардима и хуманом односу према пацијенту.

  • Сваки пацијент има право на безбедност

Сваки пацијент има право на безбедност у остваривању здравствене заштите, у складу са савременим достигнућима здравствене стуке и науке, с циљем постизања најповољнијег исхода лечења и смањења ризика за настанак нежељених последица, на најмању могућу меру.

  • Сваки пацијент има право на обавештење

Сваки пацијент има право да од надлежног здравственог радника добије обавештење које му је потребно, како би донео одлуку о пристанку / не пристанку на предложену медицинску меру. У циљу заштите пацијената са посебним потребама, утврђена је обавеза да се пацијенту који је глувонем обезбеди тумач.

  • Сваки пацијент има право на слободан избор

Сваки пацијент има право на слободан избор доктора медицине, као и слободан избор предложених медицинских мера у складу са Законом о здравственој заштити и о здравственом осигурању.

  • Сваки пацијент има право на друго стручно мишљење

У циљу омогућавања овог права, утврђена је обавеза здравствене установе да истакне списак здравствених радника који пружају здравствене услуге у одређеној организационој јединици и који могу да пруже друго стручно мишљење.

  • Сваки пацијент има право на приватност и поверљивост

У односу на све личне информације, које је саопштио надлежан здравственом раднику / сараднику, укључујући и оне које се односе на стање његовог здравља, потенцијалне терапијске и дијагностичке процедуре као и право на заштиту своје приватности током спровођења појединих дијагностичких испитивања.

  • Сваки пацијент има право на пристанак, коме је претходило претходно обавештење.

Писмени пристанак пацијента односно његовог законског заступника, неопходан је када је у питању предузимање инвазивних дијагностичких и терапијских мера. Сваки пацијент има право да опозове свој пристанак у свако доба, односно одбије предложену медицинску меру.

Ако је пацијент дете или лице лишено пословне способности, неопходно је обавестити и добити пристанак његовог законског заступника. Дете, које је навршило 15. годину живота и које је способно за расуђивање, може дати пристанак за предузимање медицинске мере.

  • Сваки пацијент има право на увид у медицинску документацију

Сваки пацијент има право на поверљивост података о здравственом стању
Подаци из медицинске документације представљају нарочито осетљиве податке о личности пацијента. Дужности чувања ових података надлежни здравствени радници/сарадници могу бити ослобођени само на основу писменог пристанка пацијента, његовог законског заступника или на основу одлуке суда.

Под одређеним условима, односно, када је потребно избећи здравствени ризик за члана породице, подаци из медицинске документације могу се саопштити и пунолетном члану породице, чак и ако пацијент није дао свој пристанак.

Пацијенти-деца старија од 15 година, уживају посебну заштиту у оквиру овог права – у случају озбиљне опасности по живот и здравље детета, информације о његовомм здравственом стању се могу саопштити законском заступнику.

  • Сваки пацијент који учествује у медицинском истраживању има право на претходно обавештење

о смислу, циљу, поступцима, очекиваним резултатима, могућим ризицима, непријатним пратећим околностима, истраживања, као и слободу са одбије учешће у сарађивању односно опозове дати писмени пристанак.

  • Сваки пацијент – дете до навршених 15 година живота, има право да буде смештено на стационарно лечење

у пратњи једног од родитеља, усвојитеља или старатеља (увек када је то могуће), као и право на посете у највећој могућој мери, право на игру, рекреацију и образовање, у складу са, с једне стране – његовим узрастом, потребама и најбољим интересом и здравственим стањем с друге стране.

  • Сваки пацијент има право да на сопствену одговорност напусти здравствену установу,

о чему се одмах, уколико је пацијент дете или лице лишено пословне способности, обавештава законски заступник пацијента односно надлежни орган старатељства. Ако одлуку о напуштању здравствене установе, за дете односно лице лишено пословне способности донесе законски заступник, надлежни здравствени радник је дужан да, без одлагања, о томе обавести надлежни орган старатељства.

  • Сваки пацијент има право на олакшавање патњи и бола,

односно право на терапију бола и хумано палијативно збрињавање, ради постизања највишег нивоа олакшавања патњи и бола.

  • Сваки пацијент има право на поштовање свог времена,

односно право на заказивање прегледа или дијагностичких процедура у најкраћем могућем року, када не постоје услови да се исти могу пружити одмах, као и право на благовремено обавештење о промени термина пружања заказане здравствене усалуге.

  • Сваки пацијент има право на приговор,

уколико сматра да му је ускраћено право из области здравствене заштите, који подноси здравственом раднику који руководи процесом рада, директору или саветнику за заштиту права пацијената.

  • Сваки пацијент има право на накнаду штете,

претрпљене због стручне грешке здравственог радника/сарадника, или због погоршања његовог здравственог стања, услед стручне грешке.

 

ОБАВЕЗЕ И ДУЖНОСТИ ПАЦИЈЕНАТА

Пацијенти су одговорни за поштовање права других пацијената, здравствених радника/сарадника и обавези да благовремено информишу Установу о отказивању термина за заказане прегледе и медицинске поступке, као и о промени адресе и телефонског броја.

Ако се пацијент не придржава својих дужности, дефинисаних Законом о правима пацијената, надлежни здравствени радник/сарадник може, после претходног упозорења, отказати пружање даље здравствене заштите изузев хитне медицинске помоћи.